מאת: שמחה לוין
מי אני? לאיזה טיפוס אישיותי אני משתייכ/ת? מהם התחומים בחיי שבהם אני רוצה לעשות שינוי? מהם הכוחות העומדים לזכותי? מהם החולשות והכוחות המעכבים אותי? איך אחרים מתייחסים אלי? מדוע הם מתייחסים אלי כך? מהם המרכיבים האישיותיים שלי? מהי השפעת המרכיבים הללו על היכולת שלי לעשות שינוי, להתמודד עם שינויים, להשתנות?איזה מערכת יחסים אני יוצרת? מי בני או בנות הזוג שמתאימים לי?
יש אין ספור כלים לאבחון אנשים לפי טיפוסי אישיות. הבסיס לכל שינוי שלנו הוא אבחון עצמי . כדי שנוכל להכין לעצמנו תוכנית לשינוי עלינו קודם כל לזהות ולמפות את אזורי העיוורון שלנו ואת החוזקות והעוצמות שלנו.
יש הרבה מאוד תיאוריות , מודלים וגישות לאבחון עצמי שיעדן למיין אנשים .
אחת הדרכים המעניינות ביותר למיון לפי טיפוסים שונים היא על פי סמלים הלקוחים מהמיתולוגיה היוונית. הכלי שפיתחתי ושאני מלמדת בקורסי העצמת נשים הוא שאלון שמטרתו לעזור לכן לאבחן את עצמכן לפי טיפוסים שונים של אלות. (יש גם שאלון לגברים). כדי להבין את תוצאות התרגילים יש לפענח את המשמעות של הסמלים והארכטיפים הקשורים לאלים ואלות.
ארכיטיפ -סמל של התת מודע. זוהי השפה שבה מתגלה הלא מודע אל המודע. ארכיטיפים הם תבניות יסוד של תפיסה, דימוי, רגש וחשיבה והם משותפים לאנושות כולה. הם כעין אינסטינקטים מולדים. יונג התייחס לארכיטיפים מרכזיים שהם :אב, אם, ילד, אלוהים, לידה מחדש וכיו"ב. אבל למעשה הארכיטיפים מגלמים את כל הרפרטואר של החוויה האנושית.
בהתאם לכך יש גם תבניות נשיות או גבריות מולדות לכל אחד מאיתנו. היוונים קראו לתבניות הנשיות הללו בשמות של אלות ולתבניות הגבריות בשמות של אלים. כל אלה מייצגת ארכיטיפ מסוים שהוא מעין דימוי לסגנון התנהגות מולד של אנשים. התבנית הזאת מופעלת בחיים שלנו בנסיבות מסוימות. יש גורמים שונים כגון: סוג ההורים שהיו לנו, מערכת היחסים שיש לנו שמחזקת או מחלישה את הארכיטיפ שאיתו נולדנו.
כשאנשים מודעים לכוחות המשפיעים עליהם הם זוכים בכוח שהידע הזה מספק. האלים והאלות הן כוחות לא מודעים ובעלי עוצמה שמעצבים את ההתנהגות ומשפיעים על הרגשות. כשהאישה יודעת אלו אלות דומיננטיות בתוכה היא מבינה טוב יותר את הדחפים שלה , העדיפויות שלה והיכולות שלה . זה מאפשר לכל אחת למצוא משמעות אישית לבחירות שהיא רוצה לעשות ושאחרים אולי לא ייראו בעין יפה."
"תבניות אלה משפיעות גם על מערכות היחסים עם גברים. הן עוזרות להסביר את מקצת הקשיים במערכות זוגיות ואת הנטיות שיש לנשים מסוימות כלפי גברים מסוימים. זיהוי התבנית של האלה לפיה את פועלת יעזור לך ולאחרות להשיב על שאלות כגון : האם הן בוחרות גברים חזקים ומצליחים? מוגבלים ויצירתיים ? לאיזו אלה יש דחף בלתי נראה לגברים כאלה ? תבניות אלה משפיעות על הבחירות שאישה עושה ועל יציבותה של מערכת היחסים שלה."כך גם לגברים כלפי נשים.
בקורסי העצמת הנשים שלנו אנשים מתבקשים למלא שאלון אבחון . אני מביאה כאן לצורך ההדגמה ניתוח השאלון של נשים אחדות .
ניתוח התוצאות שהתקבלו לגבי המשתתפות בקורס אימון בכישורים :
טובה, מגלה לפי השאלון שהיא אתנה. מה שמאפיין את טובה יותר מכול זו הנוקשות המחשבתית. הכול צריך להיעשות על פי דרכה. היא יודעת לתת עצות לכל מי שפונה אליה ונדמה לה (ולזכותה יאמר שגם לאחרים) שהיא יודעת מה טוב לאחרים. טובה היא בת מזל שור וכמו שוורים רבים היא מאוד מעשית, צמודה לאדמה ומתקשה להתרומם מעליה- חלומות בהקיץ, חזון, ייעוד וכל אותן מילים שנכנסו לשפה העברית בעקבות העידן החדש- הן לא בשבילה. טובה נשארה רווקה שנים רבות ורק בשנות הארבעים שלה היא נישאה לאדם שמבוגר ממנה בשנים רבות (גדול מאבא שלה בשנתיים). מה שמשך אותה היה הכוח והעוצמה שהתלוו לאיש המבוגר לו נישאה. הוא היה חבר כנסת, שר בישראל עם הרבה קשרים, כוח וכסף- סממנים שמאוד קסמו לטובה שהיא אתנה טיפוסית. מרגע שמצאה אותו היא הקדישה את חייה לקידומו. עליה נאמר "מאחורי כל גבר מצליח נמצאת אשתו".
לבני הזוג לא היו ילדים משותפים שכן לטענתה :"ילדים עשויים להפריע את היחסים בינינו". ניכר בה בטובה שקשה לה למצוא את עצמה בתוך קבוצת נשים. אותם חיבוטי נפש והתעסקויות באנשים עייפו אותה. כמו כן , יש בה חלק שלא כל כך אוהב נשים. היא מעדיפה את חברת הגברים שלדעתה אצלם : "הכול הרבה יותר עניני, יש מטרה, יש כוח ויש הישגים". טובה היא יריבה מוצהרת של אישה בדמותה של ארטמיס שאחוות נשים חרוטה על דיגלה. אין פלא שהיא הרגישה אי נוחות רבה ליד המנחה.
אורית, שירלי וחנני- ארתמיס
היה מעניין אם כי לא מפתיע לגלות שמספר הנשים בקבוצה שמאובחנות כארתמיס הוא גדול למדי. אורית,שירלי וחנה הן ארתמיס טיפוסיות. מה שמייחד אותן – הן מודעות לכך שהן הישגיות, מייחסות חשיבות עליונה לקריירה, שמות על סדר היום שלהן במקום גבוה מאוד את הנושא של נשים.
יש להן גם את החסרונות של ארתמיס- הן אידיאליסטיות ורומנטיות לגבי אנשים , הן מתאהבות בקלות באנשים ונותנות בהם אמון אך כשאלו גומלים להן בחוסר נאמנות הן מתאכזבת קשות ואז אוי לו לאותו אדם שבגד בהן- הן לא מסוגלת לסלוח לו.
המנחה מתוודה שגם היא ארתמיס ומספרת למשתתפות על החיסרון הגדול שלה שאותו היא מנסה לשנות כחלק מהאימון העצמי שלה ומהניסיון להשתנות ולצמוח. היא מגלה להן שאחד הדברים שאפיינו אותה היה חוסר שקט ורדיפה מתמדת אחרי שלמות
שרית- הרה
שרית מוצאת שיש לה מאפיינים דומים מאוד לאלו של הרה. כמו הרה גם היא שמה את בעלה במרכז חייה. היא מעריצה את האדמה שהוא דורך עליה . היא בשבילו גם אישה וגם תחליף לאם שלא הייתה לו. כל המשתתפות בקורס מכירות את סיפור חייו של בעלה שנינטש על ידי אימו כשהיה ילד קטן וגודל על ידי אביו. שרית מודה בכך שהיא שמה את בעלה בראש סדר העדיפויות שלה ואפילו לפני הילדים. היא מעדיפה לצאת לחופשות איתו לבד , ללא הילדים. לשרית יש קריירה מעניינת אבל הקריירה היא משנית למערכות היחסים שלה עם בעלה. כשבעלה קיבל קידום שהיה כרוך בנסיעה לארץ אחרת, היא לא היססה לרגע להניח הכול מאחוריה ולנסוע אחריו. בתקופה שהוא לא קודם בעבודה והרגיש אומלל , רמת ההזדהות שלה איתו גרמה לכך שהיא עצרה את הקריירה שלה כדי "לא לזרות לו מלח על הפצעים". שרית היא חברותית באופייה ויצרה לה הרבה חברויות בתוך הקבוצה אבל רק עם נשים נשואות. בין חברותיה קשה מאוד למצוא נשים שהן רווקות או חד-הוריות. מאלו היא מתרחקת כמו מאש. הן מאיימות עליה כאילו נשאו מחלה מדבקת.
באחת ההזדמנויות היא תיארה אישה לבד כאילו הייתה אישה חולה.
ענת- דמטר
לכל המשתתפות היה ברור שענת היא דמטר חוץ מאשר לה עצמה. היא סירבה להכיר בתבנית הפעולה השתלטני שלה שכן כמו רבות מאיתנו היא סיפרה לעצמה סיפור שבו היא האם הגדולה והטובה. ענת בלטה בתוך הקורס כיצור חברותי שלא ניכנס לעימותים.
היא לא עבדה והקדישה את כל עיתותיה למסגרת התנדבותיות- וועד ההורים, סניף המפלגה המקומי,העירייה וכיו"ב. ילדיה התקשרו אליה עשרות פעמים ביום כדי לבקש רשות או בקשות שונות ומשונות. היא תמיד נענתה להם בשמחה ולא ראתה בכך דבר יוצא דופן שבנה הסטודנט מפתח תלות ולא יוצא לעצמאות למרות גילו הבוגר. יחסיה עם בעלה לשעבר היו עכורים שכן הוא היה גבר מכה . יחד עם זאת היא לקחה על עצמה את כל הטיפול בבית ושנים רבות לא הייתה מודעת לזכויותיה כאישה. היא קיבלה כמובן מאליו את העומס של טיפול בבית ובילדים. בעלה היה איש צבא קבע וחלוקת התפקידים ביניהם הייתה גורמת חלחלה לאישה מסוג ארתמיס שמאמינה בחלוקה שווה.
אתי וצליל- אפרודיטות
לגבי אתי היה ברור לכולן שהיא אפרודיטה אמיתית. כל סיפור חייה העיד עליה כאלף עדים שהיא נוצקה בדמותה ובצלמה של אפרודיטה. אתי התחתנה בגיל צעיר מאוד.
היא נישאה בשידוך בין ההורים לבן משפחה משעמם וקדורני. אתי הבינה שטעתה מיד עם הולדת ילדתה. היא סבלה מן הרגע הראשון- היא לא קיבלה ממנו את האהבה שלה היא זקוקה שכן הגבר הזה שלו נישאה לא ידע, גם אילו רצה בכך, להעניק רגשות חמים של אהבה, אמפטיה וחום. אתי ניסתה לברוח ממנו אל תוך רומן עם גבר אחר שעבד עימה. היא אפילו הרחיקה לכת ועזבה את הבית שבו גרה עם אורי בעלה ושכרה דירה אחרת לה ולתינוקת שלה. הלחץ של אמה שלה (דמטר קלאסית) החזיר אותה הביתה.
כך עברו חלפו להן השנים כשאתי שהייתה נערה עליזה ומלאת הומור הופכת לשבר כלי.
בלי אהבה היא דומה לצמח שלא השקו אותו והוא הולך ונמק. בינתיים נולדו עוד שני ילדים והיא מרגישה שהכלא הולך וסוגר אותה. בעלה מוצא לו מאהבת וכשהדבר נודע לה היא אוזרת אומץ ומבקשת להתגרש. זמן קצר לאחר מכן היא מסתבכת במערכת יחסים חסרת סיכוי עם גברים הצעירים ממנה בעשרים שנה. החום, הילדותיות והרומנטיקה שהם מביאים איתם יחד עם דחף מיני גבוה עושה אותם למושכים מאוד עבורה. נדמה שהיא שוב ושוב מסתבכת במערכת יחסים ללא מוצא. כשהיא קוראת את התיאור של אפרודיטה היא לא יודעת אם לצחוק או לבכות.
טיפוס נשיות- ארתמיס האלה
משפט מפתח
"אני יכולה לדאוג לעצמי"
האנרגיה שלה מוקדשת ל-
הישגים,מטרות,אתגרים,שלמות,מאבקים על צדק,פעילות ציבורית בענייני נשים או נושאים חברתיים.
מה שגורם לה למתח
חוסר שלמות, צורך שליטה גבוה, פרפקציוניזם, רצון לנצח בכל מחיר, בוגדנות וחוסר נאמנות, עוולות חברתיות, דיכוי נשים, גברים מאצ'ואיסטיים
,חוסר יכולת לנוח ולהירגע, כישלון, עלבונות, חוסר צדק.
איך להסתדר עם אישה ארתמיס?
לדבר איתה בצורה עניינית
לגייס אותה למטרות צודקות
לתת לה להיות המנהיגה
לעמוד בהבטחות
לגלות יושרה ונאמנות כלפיה
לאתגר אותה מבחינה אינטלקטואלית
4
איך אישה ארתמיס יכולה לקדם את התפתחותה האישית ולגדול ?
כדי להתפתח אל מעבר לארתמיס, האשה צריכה לפתח את הפוטנציאל המודע לה פחות, המקבל והמכוון ליחסים בין אישיים. עליה לאפשר פגיעות אצל עצמה, ללמוד לאהוב עמוקות ולדאוג לאדם אחר. דבר זה יכול להתרחש במסגרת מערכות יחסים בד"כ עם גבר שאוהב אותה ושהוא עבורה כמו נשמה תאומה (כמו אפולו) או עם אישה חברה טובה או עם ילד משלה. אמצע החיים בחייה של אישה ארתמיס יכול גם להוביל לתקופה של התבוננות עצמית כשהיא פונה פנימה ומושפעת יותר מאלת הירח מאשר מאלת הציד. פנטזיות וחלומות הקשורים לתקופת הבלות יכולים לעורר אישה ארתמיס-מוחצנת למסע פנימי. אישה –ארתמיס צריכה להכיר בכך שיש יותר מדרך אחת נכונה ויש יותר מאמת אחת. עליה לקבל "חוסר שלמות" בעצמה ובאחרים, לתרגל סליחה לאחרים על חולשות אנושיות. עליה להרשות לעצמה זמן פנוי להנאה ולהתרגעות, לגלות גמישות וסובלנות כשדברים לא מתבצעים בדרך שנראית לה נכונה ולרכך כללים נוקשים.
טיפוס נשיות- אתנה האלה
משפט מפתח
"רגשות צריך לשים בצד ולפעול לפי ההיגיון"
האנרגיות שלה מוקדשות ל-
כל הדברים שצריכים להתבצע- משימות, מטרות והישגים
השגת כוח ושליטה
תכנון וביצוע תוכניות במהירות וביעילות
הפיתרונות ההגיוניים והטובים ביותר
השגת הכרה וקרדיט בכוחה
מה שגורם לה למתח
חיטוט ברגשות ובקשות לתמיכה רגשית
חוסר אתגרים אינטלקטואליים
כישלון בעמידה במשימות ויעדים
ריחוק ממקורות כוח
תלות רגשית של ילדים או מבוגרים בה
רעיונות בדבר שוויון לנשים
תביעות לתמיכה בנשים חלשות
חוסר הכרה או פרגון לכוחה והצלחתה
איך להסתדר עם אישה- אתנה?
לא להעיק עליה עם נושאים רגשיים
לתת לה להוביל, לארגן, לסדר לתכנן ולבצע תוכניות אסטרטגיות
לדאוג שתרגיש מוערכת וחשובה
להגיד לה כמה גאים בה ובהישגיה
להעריך את העזרה המעשית שהיא נותנת
איך אישה אתנה יכולה לקדם את התפתחותה האישית ולגדול?
הבעיות של אתנה נובעות מכך שהיא עוטה "מגן ושריון "פסיכולוגיים". אישה שחיה כמו אתנה חיה בראש ופועלת לפי כוונותיה. היא מנהלת קיום חד צדדי- היא חיה למען עבודתה. אף שהיא נהנית מחברת אחרים, היא חסרה את עוצמות המשיכה הארוטית, הקרבה, התשוקה או האקסטזה. הזדהות מלאה עם אתנה ההגיונית מנתקת אישה מהטווח המלא של הרגשות האנושיים ועוצמתם. משום שהיא חיה בראשה, אישה אתנה מחמיצה את החוויה של התחברות לגופה. היא יודעת רק מעט על החושניות ועל גבולות היכולת שגופה יכול להגיע אליהם.כדי לגדול מעבר לאתנה, על האישה לפתח היבטים אחרים בעצמה. היא תוכל לעשות כן בהדרגה אם תכיר בכך שאתנה מגבילה אותה. כשאנשים מדברים על רגשות ועל התנסויות שחשובות להם מאוד אך אינם מוכרים לה, עליה להתאמץ ולהבין על מה הם מדברים. עליה להכיר בכך שתביעותיה להוכחות וספקנותה מרחיקים מעליה אנשים ומרחיקים אותה מהפוטנציאל שלה לעומק רוחני או רגשי. דרך נוספת עבור אישה-אתנה לגדול היא דרך האומנויות. אישה אתנה שנשאבת לעבודה ומרגישה צורך באיזון תגלה שכל האומנויות מאפשרות לה להגיע לאיזון פנימי כנגד המיקוד החיצוני שלה בעולם. האלה אתנה לא הייתה ילדה מעולם. כבר מגיל צעיר היא ידעה הכול. לכן יהיה עליה לגלות בעצמה את הילדה שמעולם לא הייתה, ילדה שיכולה להתלהב ממשהו חדש. כדי לגלות מחדש את הילדה האבודה שבתוכה עליה לשחק, לצחוק, לבכות ולהניח שיחבקו אותה. במיתולוגיה הייתה אתנה בת ללא אם. תכופות אין לה כל קשר עם ארכיטיפ האם, קשר שעליה לחוש בעצמה כדי לחוות את הלידה ואת האמהות באופן עמוק ויצרי. סקרנותה האינטלקטואלית יכולה להוביל אותה דרך ההיסטוריה והפסיכולוגיה לרעיונות פמיניסטיים. ברגע שאישה אתנה משנה את אורח החשיבה שלה, גם יחסיה לאנשים יכולים להשתנות.
תבנית נשית – הרה
משפט מפתח
זוגיות היא המפתח לאושר
האנרגיות שלה מוקדשות ל-
מציאת בן זוג,דאגה לצרכי אחרים
הזנה וטיפוח של בן הזוג,שמירה על הקיים
מה שגורם לה למתח
בעיות בזוגיות, קינאה, חשדנות
איך להסתדר עם הרה?
לתת לה הרבה מחמאות. הן מאוד משמעותיות עבורה
לעזור לה ללמוד להעריך את עצמה ללא קשר לאנשים אחרים
איך אישה- הרה יכולה לקדם את התפתחותה האישית ולגדול?
ההכרה בהשפעתה של הרה ובהבנת חולשותיה הן הצעד הראשון להתפתחות מעבר לה. נשים רבות יכולות להתבונן במערכות יחסים קודמות שלהן ובמבט לאחור להבין כי הן השתוקקו יותר מדי להינשא. אם היא עומדת בפני מערכת זוגית חדשה טוב תעשה אם תשאל את עצמה: מה אופיו של הגבר? באיזו מידה הוא בוגר רגשית? באיזו מידה הוא מוכן להתיישב ? עד כמה חשובה לו הנאמנות? מה היא באמת חשה כלפיו כאדם ?
אם אישה הרה הגבילה את עצמה עד כה רק לנישואים היא עלולה להגביל את התפתחותה ואת יכולתה להסתגל אם מוות או גירושים יסיימו תפקיד זה. היא יכולה להפוך מודעת למגבלות שהיא שמה על עצמה ולהבין שהיא הזניחה היבטים אחרים בחייה.
הנישואים יכולים גם להפוך לחוויה של גדילה. אישה הרה שאינה בטוחה בעצמה חשופה יותר לקנאה. הגירוי הקטן ביותר מעורר אותה לחשדנות וכעס וזה יכול להוביל להתדרדרות הנישואים. אישה הרה כועסת יכולה לתעל את כעסה לעבודה יצרנית. היא יכולה להפוך לאמנית. היא יכולה לעבוד בחומר, לשרוף את מה שהיא יוצרת בתנור ועל ידי כך להשתנות בעצמה. או שהיא יכולה לתעל את עוצמותיה הרגשיים לציור או לכתיבה. לאישה- הרה יש גם יכולת למחזור עצמי. זה נטוע במיתולוגיה של הרה כעזיבת קשר שמאמלל אותה והתחלה מחדש. הפעם היא יכולה לבחור בתבונה. הדחף שלה להיות רעיה יכול לבוא על סיפוקו בדרך חיובית.המחזור יכול גם להתגלם כחוויה פנימית של יחזור.
תבנית נשית -דמטר
משפט מפתח
"ילדים הם שמחה"
האנרגיה שלה מוקדשת ל-
הזנה וטיפוח של האחרים, במיוחד ילדים
נתינה ונדיבות כלפי האחר
מה שגורם לה למתח
הקושי לסרב לבקשות עזרה, עומס יתר כתוצאה מלקיחת אחריות יתר, דיכאון כשהילדים עוזבים את הבית או כשלא צריכים אותה יותר.
איך להסתדר איתה?
תדאגי שהיא תדע שהיא חשובה לך ושאינך יכולה בלעדיה
תעניקי לה תשומת לב מלאה
תגידי לה שאת מעריכה אותה ותהיי ספציפית.
דמטר במיתולוגיה
דמטר,אלת הדגן, היא שהעניקה את הקציר ואת השפע. חלק משמה- מטר, משמעו כנראה- אם. סגדו לה כאם הדגן וכאמה של פרספונה. הסיפור של דמטר ופרספונה מתרכז בתגובתה של דמטר לחטיפת פרספונה על ידי האדס , אל השאול. היא לא נחה ולא שקטה עד שמצאה את פרספונה.
ארכיטיפ דמטר
דמטר היא הארכיטיפ האמהי. היא מייצגת את הדחף האימהי המתגשם באמצעות הריון או על ידי הזנה גופנית, פסיכולוגית או רוחנית של האחרים. עוצמתו של ארכיטיפ זה יכול להכתיב את מהלך חייה של אישה ויכולה להיות לו השפעה רבה על אנשים אחרים בחייה. הוא יכול להביא אותה לדיכאון אם הצורך שלה להזין נדחה או נמנע.
לטובת ילדיהן הן נאבקות להשיג את מה שהיה נחוץ לילדיהן. הדוגמא- אימהות של כיכר מאי בארגנטינה שילדיהן נחטפו ושהמשיכו למחות נגד המשטר הרודני גם כשהייתה בכך סכנה או להבדיל האמהות בשחור שנאבקו על יציאת ילדיהן מלבנון. עקשנות, סבלנות והתמדה הן תכונותיה של דמטר.
כיצד יכולה דמטר לגדול ולהתפתח מבחינה נפשית?
לעיתים קרובות עולה נקודת התורפה כשהן צריכות להתבונן ברגשותיהן השליליים ובהתנהגותן השלילית כלפי אחרים. מאחר שרגשות ופעולות אלה הם הזקוקים ביותר לשינוי, גדילתה של אישה-דמטר מתעכבת עד שהיא רואה את התמונה כולה. כוונותיהן הטובות של נשים-דמטר יחד עם הצורך לראות את עצמן כאימהות טובות-חוסמות את נכונותן לקבל את התובנות הללו. נשים אלה מתנהגות לרוב בצורה הגנתית. הן נוקטות ביקורת נגדית בצירוף הצהרות הנוגעות לכוונתן הטובה (רק ניסיתי לעזור) או רשימה הכוללת את הפעולות הרבות, החיוביות והנדיבות שהן עושות. היא מכחישה את האפשרות שהיא כלואה בהתנהגות פאסיבית- אגרסיבית ושאולי היא מפעילה שליטה רבה מידי או מטפחת תלות. אם היא מוכנה לבחון את הנושאים הללו היא אולי תאפשר לעצמה בהדרגה להכיר בתכונות השליליות של דמטר שהיא מגלמת ולהיות מודעת אליהן. ההכרה בתכונות אלו היא המכשול הגדול ביותר. שינוי ההתנהגות היא המשימה הקלה. אישה –דמטר צריכה להשתמש בדמטר למען עצמה במקום שתענה מיד לאחרים. היא צריכה למקד בעצמה את אותה דאגה ואכפתיות שהיא כה נכונה לתת לאחרים. אישה דמטר צריכה לפנות לעצמה מתוך מודעות מרחב לעצמה- לצאת עם בעלה ללא הילדים, לפנות זמן לפעילות שהיא עושה לבד כגון-מדיטציה,ציור,ניגון,
אחרת תעלה את הסבירות ללקות בדיכאון הקן הריק כשלא יזדקקו לה יותר.
תבנית נשית -אפרודיטה
משפט מפתח
"אהבה היא הדבר הנפלא ביותר בעולם הזה".
האנרגיה שלה מוקדשת ל-
נהנתנות, אהבה, יצירתיות, התאהבות, טיפוח עצמי, אסתטיקה
מה שגורם לה למתח
אהבות נכזבות
פרשנות לא נכונה של התנהגותה- אנשים שנפגעים ממנה
חזרה על אותן טעויות מתוך ניסיון להימנע מכאב
החובה להתמיד ולהשלים משימה עד הסוף
מגבלות מציאותיות כמו כסף
הצורך לחשוב ואח"כ לבצע
איך להסתדר איתה?
לספק לה את החופש שהיא זקוקה לו
לא לדכא אותה עם צרות וקיטורים
לאפשר לה ליהנות מהחיים
ארכיטיפ אפרודיטה
ארכיטיפ אפרודיטה שולט בהנאתה של האישה מאהבה ומיופי, ממין ומחושניות.
כל אישה שמתאהבת במישהו שאף הוא מתאהב בה מהווה באותו הרגע את התגלמותו של ארכיטיפ אפרודיטה. היא משתנה באופן זמני והופכת מאישה רגילה לאלת האהבה. היא חשה את עצמה מושכת וחושנית. כשאפרודיטה קיימת כארכיטיפ העיקרי באישיותה של אישה היא מתאהבת תכופות ובקלות. יש לה את זה – משמע- סקס אפיל. יש לה מגנטיות אישית שמושכת את האנשים קרוב יותר לשדה ארוטי טעון שמעלה את המודעות המינית.
המתח עולה, ושני האנשים חשים את עצמם מושכים ומלאי חיים כשהם נמשכים זה אל זה. כשהחושניות של נשים מושפלת- הנשים המגלמות את אפרודיטה המאהבת נחשבות למפתות או פרוצות. נשים אפרודיטה מסתכנות לפעמים בחרם או בנידוי.
כששני אנשים מתאהבים , כל אחד רואה את האחר באור מיוחד ומעצים. יש קסם באוויר ומתעורר מצב של התפעלות או הימשכות. נוצר חשמל ארוטי. ברגע שנשים צעירות רבות חשות בכוחה של אפרודיטה הן מוצאות עצמן נמשכות לאינטימיות מינית. הדרך השנייה שבה הארכיטיפ מתבטא הוא במערכת יחסים.
כיצד יכולה אפרודיטה לגדול ולהתפתח?
מודעות לדפוס אפרודיטה חשוב . הוא יכול לעזור לאישה- אפרודיטה בכך "שמתת האלה" היא להתאהב בקלות, לחוות את המשיכה הארוטית ולהיות בעלות דחף מיני עז שאין לנשים רבות אחרות. ידע כזה עוזר לשחרר נשים אפרודיטה מאשמה על אופיין וזהותן. עם זאת עליהן להיות מודעות לכך שעליהן לעזור לעצמן- לגלות ארכיטיפים חבויים אחרים באישיותן ולהעצים את השפעתם. אם תפתח אישה אפרודיטה את כישוריה או תרחיב את השכלתה סביר להניח שארטמיס או אתנה יגדלו בחשיבותם. כשאישה אפרודיטה מודעת לדפוס שלה ומחליטה לשנות אותו כך שהיא או האחרים שהיא אוהבת לא יפגעו, קורה שינוי גדול. ברגע שהיא מסוגלת לארגן את סדר העדיפויות שלה ולפעול על פיו היא מצליחה לקבל החלטות ולעצב את התוצאות מחדש