מאת: שמחה לוין האדם הוא יצור חברתי ולכן כיצור חברתי מצוי האדם באינטראקציות יום יומיות ובלתי פוסקות עם אנשים אחרים.
מהי קבוצה?
קורט לוין מגדיר את הקבוצה כ"שלמות דינמית המבוססת על תלות הדדית בין חלקיה". הוא טוען כי הקבוצה היא יותר מסך כל מרכיביה.
מהי הנחיית קבוצות?
הנחיית קבוצות היא תהליך נרכש של מיומנות המיועדת לקדם את מטרות היחיד בקבוצה להשגת המטרה שהציב לעצמו או את מטרות הקבוצה כולה.
מהי דינאמיקה קבוצתית?
הדינאמיקה הקבוצתית היא אמצעי ליצור תהליך למידה או עיבוד של הנושא הנדון בקבוצה. הסדנה לוקחת את האנשים מחוץ למסגרת ההתייחסויות הרגילה של המשתתפים ומערבת אותם בתהליך אחר ושונה, כאשר קבוצת ההתייחסות היא הקבוצה.כל משתתף בא לסדנה עם השק האישי. יש להכיר בשונות שבין המשתתפים, בניסיון השונה, בקצב האישי ובדפוסי תקשורת שונים. לכן, את עקרונות הנחיית הקבוצות אנו מבססים על אופי היחידים בקבוצה וכך מכוונים את הפעילות ברגישות ובהתאמה.
מה תפקיד המנחה?
המנחה הוא "מאפשר" facilitator)). הוא זה המאפשר לחברי הקבוצה להגשים את מטרותיה. למרות היותו מוביל התהליך ומקור הסמכות אין הוא מספק את כל התשובות לקבוצה, הוא מנחה את הפרטים שבקבוצה, מפעיל אותם ומאפשר להם להשיג את מטרותיהם. בתהליך הנחיית קבוצות המנחה משתמש בידע ובהבנה של עקרונות בדינאמיקה קבוצתית כמכשיר לקידום מטרות הקבוצה, כאשר חברי הקבוצה לומדים אחד מהשני, מחויבים לכללים של דיון בקבוצה ולתוצריה.במילים אחרות – מרכז הפעילות והמוכוונות הקוגניטיבית של מנחה הקבוצה הוא אל הקבוצה כקבוצה, אך גם אל כל פרט ופרט שבתוכה הוא. ההיבט המרכזי שסביבו תתנהל הקבוצה הוא הנושא או המטרה של הסדנה, תוך התייחסות אל הפרטים והפעלה של המשתתפים רובם ככולם כדי ליצור למידה ותהליכי עיבוד.לעתים מנחי קבוצות נדרשים להעביר חומר מקצועי בסדנה. במקרה כזה ברור כי המנחים צריכים להיות בקיאים בחומר הנלמד, עליהם להיות מקצועיים ולדעת להפעיל את הקבוצה כחלק מתהליך הלמידה.
מה הם המרכיבים של הנחיית קבוצות טובה?
- יצירת אמון בין חברי הקבוצה ובים המנחה לקבוצה
- תקשורת תוך אישית ובין אישית אפקטיבית
- שיתוף פעולה בין כל חברי הקבוצה
- התנסות, חוויה, עיבוד, למידה והמשגה
מהו תהליך ההכשרה בקורס הנחיית קבוצות?
הכשרת מנחה קבוצה מכוון להעביר לו ידע כיצד להפעיל קבוצה וכיצד להעביר את הידע שלו אל הקבוצה. בבסיס כל עבודה קבוצתית קיימים שלושה מרכיבים בסיסיים: תוכן, תהליך ומבנה.
- המבנה הוא במסגרת של פעילות קבוצתית בסדנא כאשר הקבוצה משמשת הן כקבוצת למידה והן כקבוצת התנסות העוברת את התהליך הדינמי והחוויתי על עצמה. כמו כן תעשה גם למידה תיאורטית.
- הלימוד משלב ידע תיאורטי עם התנסות (תרגול) הכוללת משחקי תפקידים, ביצוע מטלות, תרגול מצבי הנחיה לפי נושאים (הנחיית עמיתים, מתן והיזון חוזר והצגת נושא בפומבי).
- המשתתפים נדרשים גם ללמוד עולמות תוכן מסוימים ולהעביר אותם לקבוצה שהם יוצרים בשלב הפרקטיקום כמנחי קבוצות, תוך יצירת דינמיקה קבוצתית והפעלה של המשתתפים.
מהו מעגל הנחיית קבוצות?
- איסוף מידע – מהו הרכב הקבוצה? האם הקבוצה הומוגנית או הטרוגנית? האם לחברי הקבוצה מטרה משותפת או שמדובר באוסף אקראי של אנשים? מה הרקע של המשתתפים בקבוצה? כמה משתתפים חברים בקבוצה?
- קביעת מטרות – מה המטרה הסופית של הסדנה והקבוצה? מה רוצים להשיג? מטרות מרכזיות ומטרות משנה. קביעת מטרות עם מנהיגי הקבוצה או עם שולחיה או אחר.
- תכנון – מה סדר היום? מה יעבוד? רציפות הפעילות, ניהול הזמן, החימום, פתיחת נושא/משחק סגירת נושא/משחק, התקשורת, גבולות, אמון, אנרגיה והפעלה, כללים ומשמעות וכד'
- הובלה והנחיה – הזמנה (לא כפייה), טון, פתיחות, מודל לחיקוי, אמון, סגנונות הנחיה, מנהיגות,
- הערכה – הערכת הפעילות, קבלת היזון חוזר, למידה.
מה לומדים בכישורים במסגרת קורס הנחיית קבוצות?
- שלבים בהתפתחות צוות storming. forming. consolidating. problem solving (גישוש ומאבק, התמודדות, גיבוש, עבודת צוות/פתרון בעיות)
- טיפוסי התנהגות היחיד בקבוצה
- חלון ג'והרי , תאום ציפיות, ביסוס נורמות לעבודה קבוצתית
- תופעת ה- group think
- החוזה הפסיכולוגי
- כללי האתיקה והסודיות
- מעגל הלמידה (לפי kolb)
- תקשורת בין אישית ותוך אישית משחק תפקידים ומשמעותו
- סגנונות מנהיגות :מנהיגות מעצבת ומתגמלת, עבודת צוות
- סמכות והשפעה בארגונים
בסיכומו של דבר, תחום הכשרת מנחי קבוצות הולך ומתפתח. הנחיית קבוצות הופכת להיות אחד המקצועות המבוקשים ביותר שכן מנחי קבוצות הם דמויות מפתח בהובלת שינויים חברתיים, בהשפעה על תהליכים בארגונים ובקהילה. אי אפשר לתאר חברה מודרנית ומפותחת ללא מנחי קבוצות בתפקידם המרכזי והמשמעותי כמנהיגים ומובילים חברתיים.