מאת: שמחה לוין
גל של רוחניות שוטף את ישראל בסערה והשפעתו הולכת וניכרת גם בתחום הארגוני. מילים ומושגים כמו מדיטציה, תקשור, אושו , פאנג שוהי, קריסטלים וצ'אקרות הופכות להיות מוכרות יותר ויותר. הנטייה לדברים שברוח מתחילה להשפיע בהדרגה גם על התורות הניהוליות, פיתוח מנהלים וגם על התערבויות ארגוניות למיניהם. כל זאת לצד פריחה טכנולוגית והתחדשות בלתי פוסקת בעולם ההייטק, המחשוב והאינטרנט.
ההשפעה של פילוסופיות אלטרנטיביות על ארגונים מקורה בצורך של אנשים להגיע לדרגה גבוהה יותר של סיפוק והגשמה עצמית. ככל שאיכות החיים עולה, ההישגיות גוברת והחומריות משגשגת- עולה גם הצורך והביקוש ל"משהו אחר".
"רוחניות" היא כותרת מכלילה לאינספור אמונות, אידיאולוגיות אסכולות שמקורן במזרח- בודהיזם, אינדוהיזם או בדתות מונותיאיסטיות כמו היהדות (קבלה) או בשילוב של גישות בפסיכולוגיה המערבית עם תורות מזרחיות. כל השילובים והאפשרויות קיימות.
השאלה המעניינת היא – כיצד יראה הארגון העתידי- רוחני- אלטרנטיבי?
ארגון ברוחו של אושו
אחד מהפילוסופיים המזרחיים שפרץ את התודעה המערבית הוא אושו.אושו נולד בהודו ב 1931- וכבר בילדותו המוקדמת ניכר בעצמאותו ומרד במוסכמות. הוא קרא לעצמו "אוהב קיום אמיתי" והתעקש על התנסות באמת בעצמו במקום לרכוש ידע ואמונות שנותנים אחרים.
אושו טען שהאדם המודרני עמוס כל כך במסורות מיושנות של העבר ובחרדות של החיים המודרניים עד שהוא חייב לעבור תהליך טיהור עמוק לפני שיוכל לגלות את המצב חסר המחשבות והרגוע של המדיטציה.
בשנות השבעים המוקדמות התחילו המערביים הראשוניים לשמוע על אושו. עד 1974 הוקמה סביבו קומונה בפונה בהודו וזרם של מבקרים מהמערב הפך לשיטפון.לדבריו:
"כשהנעל מתאימה
הרגל נשכחת
כשהחגורה מתאימה
הבטן נשכחת.
כשהלב נכון
בעד ונגד נשכחים."
בהשלכה לחיים הארגוניים ניתן לומר שכאשר אנשים יפתחו את ליבם , יקשיבו לרחשי הלב של האחר ויקבלו את העובדה שאנשים אחרים הם שונים בצרכים ,ברצונות ובראיית העולם שלהם, כי אז "בעד ונגד" יישכחו. אולי אז, האינטריגות, הפוליטיקה הארגונית השלילית והקונפליקטים שכל כך מעכירים את חיינו בעבודה ייעלמו.
במסגרת הסדנאות שאני מנחה נדהמים המשתתפים לגלות שהם לא מכירים באמת את חבריהם לעבודה , גם אם בפועל הם עובדים לצידם מעל 20 שנה. מה שחסר הוא היכולת להקשבה פעילה ואמפטית. לפי אושו הקשבה אמיתית היא הצעד הראשון לקראת לידה מחדש. ההקשבה צריכה להתחיל אצל כל אחד ,פנימה.שכן רק אם נדע להקשיב לעצמנו ולהתחבר אל המהות הפנימית שלנו , להרמוניה ולאיזון שבתוכנו רק אז נוכל גם להקשיב הקשבה פעילה לזולת.
סביבת העבודה לפי הפאנג שוהי
המשמעות המילולית של פאנג שוהי הינה רוח ומים.שני המרכיבים האלה מעצבים את הסביבה בה האדם חי ואת זרמי האנרגיה (צ'י) השולטים בסביבה הטבעית של האדם.
הפאנג שוהי הינה תורה סינית עתיקת יומין המוגדרת גם כ"אמנות מציאת המקום המתאים" (טיילר,טאן,99).ליישום עקרונות הפאנג שוהי בעבודה עשויה להיות השפעה מכרעת על סביבת העבודה הפיסית של האנשים וכתוצאה מכך על אוירה טובה ,איכותית ופרודוקטיבית בהרבה.הפאנג שוהי משמש לאי נספור דברים, למשל:
1. מלמד אותנו איך לחיות בהרמוניה עם האנרגיה של הסביבה .
2. מלמד אותנו להבדיל בין זרימת אנרגיה שלילית וזרימת אנרגיה חיובית.
3. מלמד אותנו איך להציב את הרהיטים כך שיהיו בהרמוניה עם זרימת האנרגיה בטבע.
לפאנג שואי שתי אסכולות עיקריות: אסכולת הצורה ואסכולת המצפן (חיים אחרים,ספטמבר,2000) . באסכולת הצורה עושים שימוש בהתבוננות בתווי השטח והבנת השפעתם של הצורות( למשל גובה הבניינים ) על האופן שבו זורמת האנרגיה,הצ'י. ואילו באסכולת המצפן משתמשים במצפן ובנוסחאות חישוב שונות למציאת המקום המתאים ביותר למגורים או לעבודה של אדם מסוים לפי תאריך הלידה שלו.כיום, רוב המומחים משתמשים בשתי השיטות.
הקריסטלים- אנרגיה זמינה לכל עובד
אחרי שאיזנו את סביבת העבודה של כלל העובדים באמצעות הפאנג שואי אפשר להציע לכל אדם בארגון להיעזר בקריסטלים- אותם אבני חן יפהפיים ,על מנת לצבור אנרגיה ולשחרר חסימות אנרגטיות. אותן חסימות הנגרמות כתוצאה מחוסר איזון והגורמות למחלות ולהפסד ימי עבודה.
בשנים האחרונות שבו הקריסטלים לשמש למגוון רחב של פונקציות החל מיישומם בתוך מחשב או שעונים ועד לשימוש למטרות ריפוי.
בארה"ב נעשות בדיקות מדעיות לגבי כוחותיהם של הקריסטלים ויישומם במדע וטכנולוגיה.
בחירת האבן נעשית בצורה אינטואיטיבית. כלומר בחירה מקרית של האבן הנראית לך – היא הבחירה הטובה עבורך. את האבן ניתן להחזיק בכל מקום-בשולחן העבודה, בתיק, בצמוד אליך. נשיאת האבן בצמידות אליך עוזרת ביצירת איזון כללי.
ניתן גם להתאים אבנים לאדם על פי מרכזי האנרגיה (הצ'אקרות) החסומים אצלו. לכל צ'אקרה מיוחסים צבעים מסוימים ולכן ניתן להתאים אבנים לצ'אקרות בהתאם לצבען של האבנים. לדוגמא : הצ'אקרה הראשונה (MULADHARA ) ממוקמת בבסיס עמוד השדרה.
כאשר הכל תקין היא אחראית על פעלתנות, ספונטניות ,עצמאות וכושר מנהיגות. במקרה של בעיה בצ'אקרה זו עלולים להופיע סימנים של רוגז ,אלימות, אימפולסיביות ואף כפיתיות. הצבעים המתאימים לשחרור המרכז האנרגטי הזה הם אבנים אדומות, שחורות וגם חומות.
דמו לעצמכם, איזה יעילות, חסכנות ופרודקטיביות יכולה להתרחש
בארגון רק כתוצאה משימוש בקריסטל המתאים כדי לשחרר חסימה הגורמת לרוגז וכפיתיות בעבודה.
ולספקנים שביניכם , שוודאי ירימו גבה בעת קריאת הדברים הללו
אין לי אלא להציע "נסו והווכחו בעצמכם" וגם לצטט מדבריו של יונג שאמר: "הארה כרוכה לא רק בראיית דמויות וחזיונות מוארים, אלא בהפיכת החושך לנראה. תהליך זה מורכב יותר, לכן פופולרי פחות".
כתבה: שמחה לוין, יועצת לאנשים באירגונים,מנכלי"ת כישורים