המנהל כמאמן
כתבה: שמחה לוין ,מנכל"ית מכללת כישורים-קישורים ,מומחית בהכשרת מאמנים ומנהלים.
הקדמה :
כ-80% מהחברות ברשימת פורצ'ן 500 מעסיקות מאמנים למנהלים .אבל גם שם הגיעו למסקנה שזה לא מספיק .
להערכתי , מה שחשוב הוא להפוך את המנהל עצמו למאמן של העובדים שלו .
ארגונים מכל סוג וצבע (בין אם הם באוריינטציה עסקית ובין אם הם עסקים פרטים או חברה ציבורית ) השואפים חיים נמצאים היום בשלב שבו המנהלים שלהם חייבים לקחת על עצמם את האחריות לאמן את העובדים על מנת להשיג תוצאות יוצאות מגדר הרגיל ולהגשים את החזון הארגוני והאישי של כל עובד ושל הארגון שבראשו הם עומדים .
למה המנהל צריך להיות גם מאמן ?
כמי שליוותה מנהלים רבים בתהליך של ייעוץ ארגוני וקיימה אינספור הדרכות לפיתוח המנהל ,אני יכולה להגיד שכללי המשחק בארגון השתנו. אם פעם ההמלצות שלנו כיועצים למנהלים התמקדו בשינוי במציאות החיצונית של הארגון (במבנה הארגוני, בתרבותהארגונית, בתגמולים ,במנהיגות) כדי לשפר את התוצאות ולהשיג יעדים ,היום אנחנו יודעים שרק שינוי המציאות הפנימית של המנהל בעצמו יכול להביא לשיפור התוצאות בארגון בצורה דרמטית .ארגונים הם שיקוף של האנשים שעובדים בהם ובמיוחד של הקברניטים המפעילים את גלגלי המכונה הקרויה ארגון.
מנהל שרוצה לשנות את התרבות הארגונית צריך להתאמן ולהשתנות קודם כל בעצמו ובהמשך לאמן את העובדים שלו להשתנות בעצמם.
מבחינה ניהוליתאנחנו במעבר מהעידן הטכנולוגי לעידן האנושי .רק ארגונים שמבינים את החשיבות של אימון ההון האנושי וטיפוח הכישרון האנושי יוכלו לשרוד את המעבר .ארגונים חפצי חיים צריכים לצוד כישרונות (טופ טאלנטים ) ולפתח את בעלי הכישרונות בארגון .
יצירתיות וכשרון אנושי הם המשאב הכי חשוב של הארגון
המשמעות היא שהמנהל מהסוג הישן ,זה שעושה שינויים טכנולוגיים בארגון צריך לפנות את מקומו למנהל מסוג חדש :
1.מנהל שהתפקיד שלו הוא בראש וראשונה לאמן את עצמו ובהמשך גם את האנשים שלו להתמודדות עם שינויים מהירים בארגון ולהגיב עליהם בצורה חדשנית.
2.מנהל שהתפקיד שלו הוא לצוד כישרונות חדשים לארגון ולעודד חשיבה יצירתית של העובדים שבנמצא .
3.מנהל שתפקידו לאמן את העובדים ולעזור להם לגלות את הכישרונות החבויים בתוכם כך שיוכלו להגשים את עצמם על בסיס התפיסה שעובד שמגשים את עצמו מגשים טוב יותר את הייעוד הארגוני .
." המנהליםשלקבוצותמעולותאוהביםכשרוןויודעיםכיצדלאתראותו .הםחוגגיםאתכשרונםעלאחרים " (וורןבניס )
הרציונל הוא שהמנהל כמאמן מטפח את סך הכישרונות והכישורים של העובדים שלו ובכך הוא מטפח גם את סך היכולת הפוטנציאלית של הארגון שאותו הוא מנהל ומוביל את הארגון שלו לגבהים חדשים .
תפיסת התפקיד של המנהל צריכה להשתנות –לא עוד המנהל רק כמנהל של משימות או/ו אנשים של התווית מדיניות ושל קבלת החלטות אלא המנהל כאחראי על הובלת עתודה נבחרת של טופ טאלנטים (בעלי כישרונות יוצאי דופן )
מה צריכה להיות תפיסת התפקיד החדשה של המנהל כמאמן ?
כיצד צריך לתפקד המנהל-מאמן האידאלי ?
איך עוברים מניהול בדרך הישנה לניהול בדרך האימונית ?
אז קודם כל קצת הגדרות :
תפקידו של המנהל כמאמן הוא " להניע את הארגון והאנשים שלו להתקדם מהמצב המצוי למצב רצוי טוב יותר ושבו הם רוצים להיות " .פירוש הדבר הוא שהמוקד של המנהל כמאמן הוא להביא לשינוי במצב הנוכחי ולהוביל את העובדים לקראת עתיד טוב יותר עבורם ,באופן אישי ועבור הארגון ברמה המערכתית.
וברמה הפרקטית : מהם דרישות התפקיד ממנהל כמאמן ?
המנהל כמאמן צריך לשנות את החשיבה שלו–לא עוד התייחסות לאנשים כאילו הם רק אמצעי לביצוע משימות אלא התייחסות יותר הוליסטית לעובדים .
לראות את עצמו כמנהל של אנשים ולא של משימות פירושו לשנות את הדיאלוג הפנימי שלו עם עצמך ועם אחרים : לשנות את התפיסה שלך לא רק כאדם שמצטיין בעצמו אלא כאדם שעוזר לאחרים להצטיין בעצמם
לשנות את חלוקת הזמן והאנרגיה שלו : לא עוד מנהל שעומד במרכז הבמה ,שפועל ועושה את הדברים בעצמו אלא גם מנהל שמקשיב לאנשים סביבו ולוקח בחשבון את דעתם וגם נותן להם במה .
לתת פרשנות אחרת למושג אחריות : לא עוד מנהל שלקח אחריות לבד ובגדול ,אלא מנהל שמעודד את הכפיפים שלו להוביל שינויים ,לקחת אחריות על הביצועים שלהם מתוך העזה ואפילו נטילת סיכונים המצויים בליבו של כל שינוי.
רוצים לשמוע יותר –אתם מוזמנים לקורס שלנו בשיתוף קרן ידע –מנהל כמאמן שיפתח לראשונה ב25/2/15 .
לפרטים במכללת כישורים-קישורים 086991161